In functie de modul lor de executie, pilotii pentru constructii pot fi executati pe loc sau prefabricati. Pilotii prefabricati – una dintre solutiile extem de populare pentru lucrari de fundare si de sustinere – pot fi realizati din lemn, metal, beton armat sau beton precomprimat. Ei se confectioneaza in fabrica sau pe santier si se introduc in pamant prin batere, prin insurubare, prin presare (numita de asemenea si vibropresare) si prin vibrare.

Pilotii prefabricati din lemn sau din metal sunt in general foarte putin folositi in Romania, principalul tip de piloti prefabricati care se folosesc la noi in tara fiind pilotii din beton simplu sau din beton armat. Acestia sunt utilizati la scara larga in lucrari de constructii, lucrari de fundare dar si la lucrari de sustinere. Sectiunea transversala pentru pilotii prefabricati realizati din beton simplu sau din beton armat este in general patrata, dar exista si piloti prefabricati cu sectiunea circulara sau dreptunghiulara, si uneori chiar triunghiulara.

Pilotii din beton au o capacitate portanta mare si sunt foarte durabili in timp, acestea fiind principalele lor avantaje. Dezavantajele lor includ greutatea foarte mare, ceea ce face necesara folosirea de utilaje foarte performante. Tot la categoria dezavantaje putem mentiona si patrunderea greoaie in sol, cauzata de frecarea dintre sol si beton.

Lungimea maxima a pilotilor prefabricati din beton este de 20 de metri, iar sectiunea lor masoara in general intre 300/300 mm si 450/450 mm, pentru varianta standard de pilot prefabricat, care este patrata. Pilotii prefabricati pot fi introdusi in pamant prin batere (piloti de indesare), cu ajutorul unor berbeci care lovesc capul pilotului cu o frecventa mare. O instalatie numita soneta ghideaza berbecii care bat pilotul in sol. Pilotii prefabricati se mai pot introduce prin vibrare, cu ajutorul unui utilaj vibrator care se monteaza pe capul pilotului. Pentru introducerea in sol a pilotilor prefabricati prin presare se lucreaza cu o presa hidraulica. Introducerea in sol prin insurubare se intalneste la pilotii cu capatul inferior terminat elicoidal, care se insurubeaza pana isi fac loc in sol.

FacebookTwitterGoogle+